Informacje dotyczące filmu „Luter i rewolucja protestancka”, projekcji organizowanych w kraju i poza jego granicami, czy samego Marcina Lutra, umieszczane na profilu fb Braun Movies i Pobudki, wzbogacamy od jakiegoś czasu w memy. Obrazki te łączą sceny z filmu z cytatami wypowiedzi ekspertów występujących w filmie Grzegorza Brauna.
Sądząc z liczby udostępnień, pomysł połączenia ilustracji z filmu ze słowami wybitnych specjalistów i autorytetów naukowych spodobał się użytkownikom portali społecznościowych, przyczynia się też do upowszechniania idei filmu, jaką jest „100 minut prawdy na 500-lecie zakłamania”.
Jeden z memów z wypowiedzią ks. kardynała Gerharda Müllera, został skomentowany w taki sposób, że wymagał według mnie szerszej refleksji.
Ale od początku. Oto ten krótki fragment wypowiedzi kardynała „ Luter w 1520 roku w dziele O niewoli babilońskiej zakwestionował całą naukę Kościoła o sakramentach.”
Pod memem z tymi słowami przeczytałam taki oto komentarz – przytaczam w oryginalnej pisowni autora (który stwierdził, że nie przywiązuje do tego wagi…):
„ale dlaczego to zle ze zakwestjonowal sakramenty? tak na zdrow chlopski rozum jak slaby musi byc bog ktory potrzebuje ingerencji czlowieka w to zeby zbawic innego czlowieka? nie macie wrazenia ze sakramenty sa tylko po to aby dac podkladke do istnienia kasty kaplanow? tak mnie wzielo na rozkminke pozdrawiam
cd komentarza
„No wlasnie jest tak wspanialy ze niepotrafie opisac tego slowami, a tu paru gosci twierdzi ze bez ich ingerencji (poprzez sakramenty) nie uzyskasz zbawienia. Mysle ze ktos tu jest baaaaaardzo pyszny i pragnie zyc na czyjs koszt, wiec ma to jakis sens ze je zakwestionowal”.
Może będę trochę złośliwa, kiedy powiem, że jak weszłam na profil komentującego, to ujrzałam twarz, jak to mówi moja przyjaciółka – nieskażoną myśleniem…Ale cóż, nie każdy jest fotogeniczny, nie o wizerunek i ortografię przecież chodzi. Nie wiem, czy to pisał katolik, ale z podobnymi lub jeszcze ostrzejszymi głosami spotykam się dość często.
Kardynał Müller uwypukla herezję Lutra, który neguje naukę Kościoła, w tym wypadku o sakramentach, a ktoś uważa, że właściwie to o co chodzi, zakwestionowana została „podkładka do istnienia kasty kapłanów” i to chyba generalnie dobrze…
Chciałoby się zawołać : Gdzie są katecheci? Księża , teologowie, czy naprawdę nikt już tego nie uczy na lekcjach religii, czy osoby wierzące mogą nie wiedzieć o roli sakramentów?!
Wynika z tego, że tak może być.
Okazuje się, że film Grzegorza Brauna nie tylko oświeca nas względem życia i poglądów Marcina Lutra oraz skutków jego rewolucji (dla zmylenia przeciwnika nazywanej reformacją), ale otwiera dyskusję na temat znajomości i obrony naszej katolickiej doktryny.
Nie jestem ani teologiem, ani tym bardziej kapłanem, zainteresowanych pogłębieniem wiedzy na temat doktryny katolickiej i roli kapłanów, odsyłam na początek po prostu do Katechizmu Kościoła katolickiego. Natomiast na potrzeby tej refleksji, spowodowanej internetowym wpisem, ujawniającym to, co pan Grzegorz Braun nazywa deficytem wiedzy, wykorzystam kilka fragmentów Nowego Testamentu (skoro na autorytet Biblii tak chętnie powoływał się Marcin Luter i jego zwolennicy) oraz obowiązujące każdego katolika Kanony Dogmatyczne,sformułowane podczas trwania Soboru Trydenckiego (1545-1565).
Na początek oddam jednak głos Doktorowi Anielskiemu, którego nauczaniu swoją encyklikę „Aeterni Patris” poświęcił papież Leon XIII. Otóż św. Tomasz z Akwinu w swoim dziele „Summa theologiae” tak pisze : „Sakrament jest znakiem, który przypomina to, co było wcześniej, a mianowicie mękę Chrystusa; który uwidacznia to, co dokonuje się w nas przez mękę Chrystusa, a mianowicie łaskę; jest znakiem profetycznym, to znaczy zapowiadającym przyszłą chwałę”.
Słyszałam, że teraz w seminariach duchownych nie wykłada się i nie czyta dzieł Tomasza z Akwinu, jeśli to prawda, to rzeczywiście wiele wyjaśnia…
A teraz niech przemówią fragmenty dokumentów Soboru Trydenckiego i Pisma Świętego.
Sesja VII (1547) Dekret o sakramentach.
Kanon 1. Jeżeli ktoś twierdzi, że nie wszystkie sakramenty Nowego Przymierza zostały ustanowione (instituta) przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego, ale że jest ich więcej czy mniej niż siedem, tj. chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, pokuta, ostatnie namaszczenie, kapłaństwo i małżeństwo, albo że którykolwiek z nich nie jest prawdziwie (vere) i we właściwym znaczeniu (proprie) sakramentem – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
Kanon 4. Jeżeli ktoś twierdzi, że sakramenty Nowego Przymierza nie są konieczne do zbawienia (necessaria), ale że są zbyteczne i że bez nich lub bez ich pragnienia ludzie przez samą wiarę otrzymują od Boga łaskę usprawiedliwienia, chociaż nie wszystkie są konieczne każdemu człowiekowi – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
I.„Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” (Mt 28, 19-20)
Sesja VII (1547)Kanony o sakramencie chrztu:
Kanon 5. Jeżeli ktoś twierdzi, że chrzest jest czymś dowolnym, to znaczy, że nie jest konieczny (non necessarium) do zbawienia – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
II.„Kiedy Apostołowie w Jerozolimie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do niej Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa. Wtedy więc wkładali Apostołowie na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha Świętego.” (Dz 8, 14-18)
Sesja VII (1547) Kanony o sakramencie bierzmowania:
Kanon 1. Jeżeli ktoś twierdzi, że bierzmowanie ochrzczonych jest czczą (otiosam) ceremonią, a nie prawdziwym sakramentem w jego właściwym znaczeniu, albo że niegdyś było ono tylko rodzajem katechezy, w czasie której dorastający młodzi dawali świadectwo swej wiary wobec Kościoła- niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
III.Jezus mówi: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki…Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne…trwa we Mnie, a Ja w nim”. (J 6, 51.54.56)
Sesja XIII (1551) Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii:
Kanon 1. Jeżeli ktoś przeczy temu, że w Najświętszym Sakramencie Eucharystii ciało i krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus (totum Christum), są zawarte prawdziwie (vere), rzeczywiście (realiter) i substancjalnie (substantialiter), i twierdzi, że Chrystus jest tam tylko jako w znaku (in signo), obrazie (figura) lub poprzez swoją moc (virtute) – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
IV.„Wieczorem owego pierwszego dnia…przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów) Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”. (J 20, 19. 22-23)
Sesja XIV (1551) Kanony o najświętszym sakramencie pokuty:
Kanon 1. Jeżeli ktoś twierdzi, że w Kościele katolickim pokuta nie jest prawdziwie i we właściwym znaczeniu sakramentem ustanowionym przez Chrystusa Pana naszego dla wiernych potrzebujących pojednania (reconciliandis) z Bogiem, ilekroć po chrzcie popadają w grzech – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
V.„Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone.” ( Jk 5, 14-15)
Sesja XIV (1551) Kanony o sakramencie ostatniego namaszczenia:
Kanon 2. Jeżeli ktoś twierdzi, że święte namaszczenie chorych nie udziela łaski ani nie odpuszcza grzechów, ani nie przynosi ulgi chorym, lecz już ustało, jak gdyby tylko niegdyś było łaską uzdrowień- niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
VI.Święty Paweł mówi do swojego ucznia Tymoteusza „ Przypominam ci, abyś rozpalił na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie przez nałożenie moich rąk.” ( 2 Tm 1,6)
Sesja XXIII (1563) Kanony o sakramencie kapłaństwa:
Kanon 1. Jeżeli ktoś twierdzi, że nie ma w Nowym Przymierzu kapłaństwa widzialnego i zewnętrznego, albo że nie ma jakiejś władzy konsekrowania i ofiarowania prawdziwego Ciała i Krwi Pana oraz odpuszczania i zatrzymywania grzechów, lecz jest jedynie funkcja (officium) i sam tylko urząd (ministerium) głoszenia Ewangelii, albo że ci, co nie przepowiadają, nie są wcale kapłanami – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
VII.„Lecz na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę:dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwojgiem, lecz jednym ciałem. Co więc Bóg złączył, tego niech człowiek nie rozdziela.” (Mk 10, 6-9)
Sesja XXIV (1563) Kanony o sakramencie małżeństwa:
Kanon 1. Jeżeli ktoś twierdzi, że małżeństwo nie jest prawdziwie i we właściwym znaczeniu tego słowa jednym z siedmiu sakramentów ewangelicznego Prawa ustanowionym przez Chrystusa Pana, lecz że jest wymyślone (inventum) w Kościele przez ludzi i że nie udziela łaski – niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.
I tak z konieczności oczywiście bardzo fragmentarycznie przytoczyłam nauczanie Kościoła katolickiego dotyczące 7 sakramentów świętych i heretyckich twierdzeń z nimi związanych. Zacytowane Kanony zaczerpnęłam z publikacji wydanej przez Instytut Piotra Skargi w 2017r. pod tytułem „Protestantyzm potępiony przez papieży”. Zachęcam oczywiście do lektury całości wszystkich pism tam opublikowanych, a znaleźć w niej można dokumenty Magisterium Kościoła katolickiego od Bulli Leona X z 1520r. po Encyklikę Piusa X z 1910r., a także teksty na temat twórcy reformacji i artykuły o protestantyzmie z różnych lat i wieków. Publikacja ta jest wielce pouczająca i poszerzająca niektóre wątki obecne w dokumentalnym filmie „Luter i rewolucja protestancka”. Wstęp do tego wspaniałego dzieła napisał prof. Grzegorz Kucharczyk, jeden z ekspertów wypowiadających się na temat życia i działalności Marcina Lutra w filmie Grzegorza Brauna.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę szanownych czytelników, że Grzegorz Braun, reżyser, publicysta i monarchista, twórca programu Pobudki, 3 maja br. w Gietrzwałdzie, na konferencji w ramach agendy Pobudki „Kościół”, zapowiedział następną wspólną z Fundacją Osuchowa realizację filmową. Dokument tym razem odniesie się do ważnych objawień NMP i ich nieznanej szerzej roli w uchronieniu narodu polskiego, a i całej Europy przez straszliwą katastrofą. Jest to szczególnie ważne w kontekście obchodów 100- lecia niepodległości państwa polskiego.
Film, który powstaje, będzie poświęcony objawieniom Matki Bożej w Gietrzwałdzie, które trwały od 27 czerwca do 16 września 1877r. Są to jedyne w Polsce oficjalnie uznane przez KK prywatne objawienia. Matka Boża przemówiła po polsku (w zaborze pruskim, a zwłaszcza na Warmii trwa wtedy intensywna germanizacja) do 13-letniej córki młynarza Justyny Szafryńskiej i spokrewnionej z nią 12-letniej Barbary Samulowskiej.
„Jasna Pani” przedstawiła się dziewczynkom „Jestem Najświętsza Panna Maria Niepokalanie Poczęta” i zażądała od nich oraz wszystkich mieszkańców : „Odmawiajcie gorliwie różaniec” .
Historia pokazała, że wpływ objawień na mieszkańców Warmii był ogromny. Nastąpiło odrodzenie obyczajowe, narodowe (ze względu na nobilitację języka polskiego przez Matkę Bożą) i religijne.
Największe zasługi dla upowszechnienia przesłania MB miał ks. Augustyn Weichsel, który prawie 40 lat był proboszczem, a chociaż z pochodzenia Niemiec, mówił biegle po polsku, wspierał Polaków w ich przywiązaniu do wiary i języka ojców, a ze swoimi parafianami głosował na polską listę. Za swoją postawę oraz upowszechnianie przesłania z objawień był prześladowany i więziony. To bardzo dziwne, że tak mało wiemy o wydarzeniach w Gietrzwałdzie i ich dalekosiężnych skutkach, nie tylko dla Warmii, ale w ogóle niepodległości Polski.
Na wspomnianej konferencji w brawurowym wystąpieniu”Gietrzwałd 1877r. – nieznane konteksty geopolityczne” Grzegorz Braun przedstawił słuchaczom wiele wątków historii Polski, Europy i Kościoła splatających się właśnie w Gietrzwałdzie. Kto nie był i nie słyszał może zapoznać się z nagraniem tej wypowiedzi na you tubie. https://www.youtube.com/watch?v=KjZtPOp1neQ&t=2164s
Fundacja Osuchowa wydała także książkę Grzegorza Brauna pod tym samym tytułem, jaki nosiło to pamiętne wystąpienie na konferencji Pobudki. Publikacja miała premierę 30 VI w Gietrzwałdzie w trakcie Dnia Pokuty zainicjowanego przez Metropolitę Warmińskiego Abpa Józefa Górzyńskiego. Lektura tej arcyciekawej opowieści pozwala zrozumieć, jak wielką wdzięczność winniśmy przede wszystkim jako Polacy Najświętszej Maryi Pannie Królowej Polski. Zarysowuje także zgodnie z zapowiedzią w tytule, szeroki międzynarodowy kontekst wydarzeń. Książkę Grzegorza Brauna „Gietrzwałd 1877. Nieznane konteksty geopolityczne” można zamówić na stronie
Reżyser Grzegorz Braun i producent Włodzimierz Skalik przystąpili do realizacji zdjęć do filmu, którego celem jest : „z jednej strony rzetelne przypomnienie udokumentowanych faktów składających się na obraz wydarzeń, które rozegrały się w samym Gietrzwałdzie pomiędzy 27 czerwca a 16 września 1877 r. , a z drugiej – zarysowanie szerokiego tła, na którym dopiero odsłania się najgłębszy sens, pilność i aktualność orędzia z Gietrzwałdu”. Szczegóły dotyczące najnowszej produkcji Fundacji Osuchowa znaleźć można na stronie https://www.braunmovies.com/
Zapowiada się więc prawdziwie katolickie i patriotyczne dzieło filmowe. Ciekawe, czy teraz też (podobnie jak film o Lutrze) będzie przemilczane przez oficjalne czynniki kościelne, państwowe i główne media?
Czas pokaże.
PS. Również Ty możesz mieć swój udział w powstaniu filmu! Wesprzyj produkcję i zostań jego honorowym współproducentem – www.braunmovies.com/#pomagam